baby-20339Wczesna interwencja logopedyczna

Jest to obszar w mojej praktyce neurologopedycznej, który zajmuje szczególne miejsce. W pracy z noworodkami i niemowlętami wykorzystuję wiedzę i doświadczenie dr Elżbiety Stecko, prekursorki profilaktyki i interwencji logopedycznej w Polsce oraz doświadczenie wiodących specjalistów w Polsce zajmujących się opieką nad noworodkami i niemowlętami. Cały czas weryfikuję i uzupełniam wiedzę o najnowsze doniesienia dotyczące opieki nad najmłodszym pacjentem.

W moim gabinecie, w zależności od potrzeb małego pacjenta, terapia neurologopedyczna obejmuje: sprawdzenie wrażliwości twarzy na dotyk, diagnozę odruchów warunkujących prawidłowy pobór pokarmu, ocenę wędzidełka podjęzykowego i podwargowego, masaż zewnętrzny i wewnętrzny twarzy dostosowany do potrzeb dziecka, odczulanie twarzy noworodka po cięciu cesarskim, pobudzanie do karmienia naturalnego poprzez wywoływanie odruchów lub wygaszanie odruchów wygórowanych, masaż całego ciała z instruktażem dla rodziców, pomoc w doborze pozycji do karmienia piersią lub przez butelkę – pozycjonowanie dziecka, wybór smoczka do butelki dostosowanego do obecnych możliwości maluszka. Doradzam w kwestii gotowości do rozszerzania diety, wyboru łyżeczki do karmienia, kubeczka. Zwracam uwagę na kamienie milowe w rozwoju dziecka, stymulację rozwoju mowy poprzez usprawnianie funkcji słuchowych i wzrokowych. Oferuję rodzicom naukę Masażu Shantala, który mogą stosować od pierwszych miesięcy życia niemowlęcia.

girls-739071Terapia neurologopedyczna – podejście holistyczne

Bawię się z dziećmi. Nie wyobrażam sobie inaczej. Mowa rozwija się w towarzystwie prawidłowego rozwoju ruchowego i w działaniu. Radość, uśmiech, zaciekawienie to pierwsze kroki  w budowaniu relacji. Stąd już blisko do sukcesów.  Wszystkie dzieci chcą się komunikować. Robią to na różne dostępne im sposoby. Ukończyłam wiele szkoleń poświęconych  metodom terapii. Dziś wiem jedno: nie metoda, a pacjent – Dziecko najważniejsze!

Terapię neurologopedyczną stosuję w pracy do programowania języka u dzieci z zaburzeniami komunikacji, m.in. ze spektrum autyzmu, z afazją, alalią, z opóźnionym rozwojem mowy oraz do nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną.

baby-623417Metody niedyrektywne w terapii dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)

W rozwijaniu mowy u pacjentów ze spektrum zaburzeń autystycznych w dużej mierze korzystam z doświadczeń dr Marii Piszczek i mgr Agnieszki Lemańskiej, a także Fundacji SYNAPSIS. Pomoc dzieciom ze spektrum autyzmu opieram na aktualnej wiedzy teoretycznej popartej własną praktyką w terapii metodami niedyrektywnymi. Dziś wiem, że odpowiedź uśmiechem na uśmiech, reakcja na wołanie po imieniu, inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu, współdzielenie pola uwagi, podążanie wzrokiem za gestem wskazywania, czy też wskazywanie palcem to uwieńczenie długiego procesu – pracy Dziecka, Rodzica i mojej. Wielu Rodziców marzy, by ich Dziecko potrafiło naśladować gesty, słowa dźwiękonaśladowcze, czy uczestniczyć w zabawie „na niby”.

Moja praca terapeutyczna oparta jest na ocenie poziomu funkcjonowania dziecka i wyznaczeniu kolejnych celów terapii. Pierwszym celem jest zawsze nawiązanie kontaktu, relacji, pokazanie Dziecku, że współbycie z drugim człowiekiem jest ciekawe, zabawne, interesujące, po prostu fajne:)

family-492891Diagnoza i terapia jąkania i innych zaburzeń płynności mówienia z uwzględnieniem konsekwentnej współpracy z rodziną

W terapii jąkania stosuję od lat zasady płynnego mówienia dra n. hum. Mieczysława Chęćka – osoby oddanej problemom pacjentów jąkających się, autora publikacji dotyczących jąkania, wykładowcy akademickiego, organizatora szkoleń i turnusów terapeutycznych, specjalisty odnoszącego niekwestionowane sukcesy w terapii niepłynności mówienia.

Moi pacjenci prowadzeni według zasad płynnego mówienia, m.in. Techniki Przedłużonego Mówienia (TPM) oraz Techniki Delikatnego Startu Mowy (TDSM) odnoszą sukcesy komunikacyjne oraz w życiu osobistym. Pokazuję i uczę jak mówić płynniej, a w sytuacjach kryzysowych pokonać trudności poprzez sięganie do technik płynnego mówienia. Jestem przekonana, że kluczem do sukcesu w terapii jąkania jest systematyczna i rzetelna praca osoby jąkającej się przy wsparciu terapeuty, ale też zmiana postaw i nastawienia całej rodziny zaangażowanej w proces terapii.